Hoppa till huvudinnehåll

Kan jag skynda på Migrationsverket? 

Omid Moallemi
16 sep 2022 4 min läsning

Migrationsverket har normalt väldigt långa handläggningstider i sina ärenden. Finns det något du som privatperson kan göra för att skynda på processen i ditt ärende? 

Utlänningsärenden är en typ av förvaltningsärenden som hanteras av Migrationsverket. Huvudregeln för dessa ärenden är att de ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Dessa ärenden brukar trots detta ha väldigt långa handläggningstider, men det finns riktlinjer för hur lång tid dessa ärenden ska ta.

Riktlinjerna för hur lång tid olika ärenden avseende uppehållstillstånd ska ta framkommer av utlänningsförordningen. Det framkommer av 21 a § att ärenden om uppehållstillstånd på grund av anknytning ska avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in, om det inte finns särskilda skäl att förlänga handläggningstiden. Det framkommer vidare av 21 b § 1 st. i samma förordning att ärenden om uppehållstillstånd på grund av arbete ska avgöras senast inom fyra månader från det att ansökan lämnades in, om det inte finns särskilda skäl. Dessa är alltså enbart riktlinjer och Migrationsverkets handläggningstider tar i realiteten oftast mycket längre tid.

Vad kan man då som privatperson göra för att skynda på handläggningen, finns det något man kan göra? Det finns en möjlighet i förvaltningsärenden, såsom ärenden hos Migrationsverket, att skynda på handläggningen. Det framkommer av 12 § i förvaltningslagen att om det passerat sex månader sedan ett ärende inletts hos en förvaltningsmyndighet utan att det avgjorts så kan man inkomma med skriftlig begäran att myndigheten ska avgöra ärendet. Myndigheten ska då inom fyra veckor från den dag då en sådan begäran kom in antingen avgöra ärendet eller i ett beslut avslå begäran och motivera varför de behöver mer tid.

Denna möjlighet framkommer även av utlänningsförordningen där det framkommer av 21 b § 2 st. att om ärendet inte har avgjorts inom den tid som följer av första stycket, får sökanden begära att ärendet ska avgöras enligt 12 § förvaltningslagen. Detta innebär att om det har gått mer än sex månader sedan du skickade in ärendet hos Migrationsverket, utan att beslut tagits, så har du möjlighet att begära att Migrationsverket avgör ärendet. I ärenden som gäller arbetstillstånd räcker det om det passerat fyra månader utan svar. Migrationsverket har utformat en blankett som du kan fylla i och mejla till [email protected], se https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa51/1583310884569/270011%20Begäran%20om%20att%20avgöra%20ärende_sv.pdf.

Det är dock viktigt att ditt ärende är beslutsklart innan du lämnar in denna begäran. Om ditt ärende t.ex. avser ärende om familjeanknytning och Migrationsverket inte genomfört intervju med dig och din partner ännu så kommer denna begäran leda till avslag. Det är därför bra att innan man skickar in denna begäran kontakta handläggaren i sitt ärende och fråga om ärendet är beslutsklart eller om Migrationsverket behöver mer underlag. Denna begära kan endast lämnas in hos Migrationsverket (inte domstolarna) och kan bara lämnas in en gång per ärende! Det betyder att om du tidigare begärt att ärendet avgörs, men det avslagits, så kan du inte skicka in begäran igen efter 2-3 månader. Om Migrationsverket skulle avslå din begäran har du dock tre veckor att överklaga beslutet till Migrationsdomstolen – något som kan leda till att Migrationsdomstolen kan kräva att Migrationsverket skyndar på sig.

För att sammanfatta, om det har passerat sex (alternativt fyra) månader sedan du lämnade in ditt ärende till Migrationsverket utan att du fått svar så kan du begära att de avgör ärendet. Var dock säker att ditt ärende är komplett innan du skickar in ansökan.

Migration
Migrationsverket
handläggningstid
uppehållstillstånd
förtur
<a href="/advokat/omid-moallemi-677">Omid Moallemi</a>
Specialist på Migrationsrätt

Andra läste även