Så får du ett bra samarbete

Det finns några saker du kan göra för att ett samtal ska gå bra. Här får du några tips om hur du kan göra i olika sorters samtal.

Prata med jag-budskap

Ett bra sätt att prata, är att börja med ”jag känner”. Sedan säga ”jag skulle vilja”. Exempel:

  1. Jag känner mig orolig, när schemat ändras.
  2. Jag skulle vilja att ni berättar två dagar innan, om ni ska ändra schemat.
  3. Kan vi göra så?

Bestäm målet först och vägen dit sedan

Behöver något göras, för att situationen idag inte är bra? Börja med att prata om målet, hur du och de du pratar med vill att det ska vara.

  1. Låt alla får berätta hur de tänker. Vad vill ni? Vad är ni oroliga för?
  2. Kom överens om målen. Hur vill ni att det ska bli?
  3. Vilka olika saker kan ni göra, för att nå målen?
  4. Vem ska göra vad? När och hur?

Utreda saker som har hänt, till exempel ett utbrott

Ett utbrott är när humöret går från vanlig vardag, till en eskalering, och sedan hamnar i ett kaos.

Vad hände? Prata först om fakta – observationer. Låt bli att tolka eller värdera.

  • Observera: Lisa kastade en pärm.
  • Tolka: Lisa var arg.
  • Värdera: Lisa betedde sig dåligt.

Vad hände innan? Observationer: Läraren delade ut pärmar. Varje barn fick välja pärm. Det fanns gula och blå. De gula tog slut. Lisa fick en blå pärm. Lisa kastade pärmen.

Varför hände det? Fråga Lisa, eller tolka utan att värdera: Lisa tyckte att det blev orättvist att hon inte fick välja. Lisa kände sig ledsen och arg. Lisa kunde inte hindra sina känslor.

Vad kunde skolan ha gjort annorlunda? Läraren hade kunnat hämta fler gula pärmar, frågat innan hur många som ville ha gula pärmar ellet gett blå pärmar till alla barn om de gula inte skulle räcka.

Nästa gång: Hindra utbrottet

Läraren ska försöka hindra eller stoppa eskaleringen. I exemplet ovan kunde läraren ha räknat om det räckte så varje barn skulle kunna välja färg. I eskaleringen kunde läraren ha slutat dela pärmar för att gå och se om det fanns fler gula. Då hade kaoset inte behövt hända.

Om det blir kaos är det bra om läraren är lågaffektiv. Det betyder att vara lugn, och hjälpa barnet att lugna ner sig. Läraren pratar lugnt och snällt. Läraren backar om barnet är argt. Det är förbjudet att hålla fast ett barn. Vuxna ska leda undan slag och sparkar. Läraren kan hjälpa barnet till en lugn plats för att lugna ner sig.

Vill du ha hjälp av oss?

Du kan köpa rådgivning av oss på Justly. Vi kan svara på frågor eller hjälpa dig att skriva till exempel en handlingsplan eller en ansökan.

Läs mer